سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کوروش کبیر
اندکى که دوام دارد ، به از بسیارى که ملال آرد . [نهج البلاغه]
  • آب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ (پنج شنبه 87/10/26:: 8:48 عصر)
  • رضا زایر محمدی
  • آب و هوا و تغییرات آن از گذشته تا اکنون بارها سبب تغییر در مسیر تاریخ شده است. آب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد ، عنوان مطلبی از سایت معتبر livescience است که نقش اقلیم را در شکل دادن ?? رویداد بزرگ نشان می‌دهد. از شکست تاریخی ایرانیان برابر یونان گرفته تا انفجار بمب اتمی در ژاپن.

    1) فرهنگ غرب در نتیجه جنگ‌هایی که بین ایران و یونان در گرفت موجودیت یافت. امپراطوری ایران که در آب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ آن زمان در راس همه قدرتها قرار داشت، به طرف یونان لشکر کشی کرد. در سال 480 قبل از میلاد در جنگ سالامیس و آشنایی فرمانده ارتش یونان با علوم بادهای دریایی و به دلیل عدم آشنایی ایرانیان با علوم دریایی چون جذر و مد بعلاوه طوفان دریایی که در طول جنگ اتفاق افتاد باعث شکست ایرانیان در این جنگ شد.

     

     

    2) در قرن 13 کوبلای خان فرمانده امپراطوری مغول بود. او ارتش خود را برای تصرف ژاپن صف آرایی کرد،آب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ ولی به دلیل باد موسمی که از اقیانوس هند می‌وزید موفق به تصرف ژاپن نشد. کاهن شینتو معتقد بود که این طوفان نتیجه اجابت دعاهایش بوده است.

     

     

     

    3) ناوگان اسپانیا در سال 1588 در برابر تمدن غرب مغلوب گشت. اسپانیایی ها مطمئن به پیرآب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ وزی بودند.  فیلپ دوم فرمانده ناوگان دریایی به جنگ علیه پروتستان های انگلستان که رهبری آن را الیزابت اول به عهده داشت برخاست اما باد مانع از به موفقیت رسیدن ارتش اسپانیا شد.

     

     

     

     

    4آب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ ) در سال 1709 چارلز پنجم پادشاه سوئد رهبری اولین قدرت مهاجم اروپا را در لشکرکشی به روسیه در زمستان بر عهده داشت. زمستان باعث فرسودگی قدرت عظیم سوئد شد. در طول جنگهای بزرگ شمالی این جنگ تاثیر زیادی بر جهان باقی گذاشت.

     

     

     

     

    5) زمانی که واشنگتآب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ ن فرمانده ارتش آمریکا شد، ارتش متشکل از داوطلبانی بود که فاقد یونیفرم و حتی سلاح بودند. در مقابل ارتش انگلیسی ها مجهز به بهترین نیروی جنگی بود. در 22 آگوست سال 1776 ژنرال واشنگتن توانست در یک نبرد طولانی در جزیره ای شکستشان دهد. تاریخ آمریکا نشان می دهد که یک مه غلیظ باعث شده که نیروهای استعماری انگلیس در آن جنگ عقب نشینی کنند.
     

     

    6) کشوری در بحران ناشی از پرداخت وام های سنگیآب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ ن به مستعمره نشینان آمریکا که در جنگ علیه انگلستان بوده، رنج می برد. خشکسالی بهاره باعث بالا رفتن سریع قیمت مواد غذایی شد و بالاخره رعد و برق و طوفان شدید از راه رسید و محصول تمام مزارع را نابود کرد. در نتیجه توده مردم گرسنه، حداکثر آمادگی برای دگرگونی و تغییر را داشتند و بدین ترتیب انقلاب فرانسه به وقوع پیوست.

     

     

    7) شاید به خاطر داشته باشید که در 30 آگوآب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ ست سال 1800 همان روزی که هزاران برده در ریچموند ویرجینیا به رهبری مردی به نام گابریل علیه برده داران قیام کردند. با گرفتن زرادخانه و آزادی برده ها وضعیت خود را تغییر دادند. در عوض باد و بوران شدید مانع از توطئه خیانتکاران و دسیسه چینی برده داران علیه برده ها شد.

     

     

    8) در سال 1812 ناپلئون بزرگترین ارتش اروپا را با بیش از 600 هزار نیرو در اختیار داشت. نقشه او یکآب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ قشون کشی جسورانه به روسیه بود، او نقشه حمله را آنچنان برنامه ریزی کرده بود که نگران هیچ چیزی نبود. زمستان نزدیک بود. ناپلئون مطمئن بود که سربازانش مسکو را تسخیر می کنند. سربازان فرانسوی در قشون کشی به روسیه ابتدا جواهرات و اشیا قیمتی را گرفتند و و به میهن بازگشتند. ناپلئون برای بار دوم زمینه تصرف را آماده کرد این بار روسیه بسیار سردتر بود. ارتش زمینی ناپلئون یک شهر را ویران کردند دمای هوا به کمتر از 40 درجه سانتی گراد زیر صفر رسیده بود ، سربازان احساس گرسنگی و سرمای شدید می‌کردند به طوری که در یک شبانه روز 50 هزار اسب از سرما کشته شدند و لباس سربازان مناسب سرمای زیاد نبود. بنابراین از 600 هزار سرباز جنگی تنها 150 هزار نفر مجروح به خانه بازگشتند و این شروعی بود برای پایان دادن به امپراطوری بزرگ ناپلئون و ظهور قدرت روسیه در اروپا.

    9) آدلف هیتلر که از تاریخ عبرت نگرفته بود تصمیم به حآب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ مله تکراری (همانند حمله ناپلئون) به مسکو را گرفت، ونتیجه از قبل هم بدتر شد. در اینجاست تاریخ تکرار شد. در سپتامبر سال 1941 عملیات   Typhoon ( یکی از عملیاتهای نظامی که در بدترین شرایط آب وهوایی کاربرد داشت ) در اتحاد جماهیر شوروی اجرا شد. ارتش آلمان بر پیروزی خود علیه حکومت استالین و نواختن مارش پیروزی در میدان سرخ مسکو مطمئن بودند، اما هواشناسان هیتلر او را در هر دو جبهه مسکو و استالینگراد در اتحاد جماهیر شوروی به زانو درآوردند و ورق جنگ علیه آلمان ها برگشت.

    ??) در یکی از روزهاآب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟ ی تابستان سال 1945 هیروشیما شاهد هوای خوبی بود. در ساعت 9:7 صبح هوا کمتر از  %3 دارای پوشش ابری بود که هواپیمای جنگی از حیطه تشخیص رادارها گذشت. اولین بمب ؛ آسمان برای استفاده از سلاح هسته‌ای به اندازه کافی صاف بود. فقدان پوشش ابر کار هیروشیما را ساخت و بمب درست به هدف برخورد کرد. در صورتیکه پوشش ابر در کاکورا تاثیر دیگری داشت. در 8 آگوست دومین بمب هسته ای به نام -B29 برای کاکورا در نظر گرفته شده بود، اما آسمان مورد نظر (کاکورا) پوشیده از ابر بود. درنتیجه هدف اصابت بمب، ناکازاکی اعلام شد !

    منبع:iranelmi.blogfa.com



  • کلمات کلیدی : جغرافی
  • نظرات شما ()

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • * نام و نام خانوادگی :
    * آدرس ایمیل:
    موضوع پیام:
    *پیام:

    فرم تماس از پارس تولز

    Persian Websites Directory